Wolkje logo

TOYOTA

Hilux

Sinds het Britse automagazine Top Gear in 2003 zonder succes probeerde een Toyota Hilux te vernietigen, hebben Totoya's een imago ontwikkeld bijzonder duurzaam te zijn. Hier speelt Toyota graag op in, door te adverteren met de op de betrouwbaarheid van hun auto's, maar zijn deze auto's nou eigenlijk echt zo betrouwbaar als Toyota je wilt geloven?

Door Emile Witteman, 16 maart 2014


Toyota´s hebben al jarenlang een imago dat ze erg betrouwbaar zijn. De origine van dit verhaal is echter moeilijk te traceren, aangezien dit imago al sinds de jaren ´70 bestaat. Volgens Toyota zelf komt dat door hun unieke productieproces, waarin er heel erg wordt gericht op tevredenheid en inbreng van de medewerkers die de auto's in elkaar zetten. Bovendien richt Toyota zich voornamelijk op langetermijndoelen, soms zelfs ten kostte van kortetermijndoelen. Deze manier van werken heeft inmiddels de naam "The Toyota Way" gekregen. Deze term wordt ook zeer uitgebreid op hun eigen website gebruikt.


The Toyota Way zou er dus voor moeten zorgen dat alle Toyota's een bijzonder hoge bouwkwaliteit moeten hebben. In onderstaand reclamespotje uit de jaren '90 wordt dit al gesuggereerd.



Is het ook waar dat alle Toyota's zo betrouwbaar zijn? Het korte antwoord is ja. Overal op het internet zijn verhalen te vinden waaruit blijkt dat Toyota en dochtermerk Lexus zeer goed scoren in betrouwbaarheidstests. Ook maken beelden van de uitgebreide inzet van Toyota's bij oorlogen in de derde wereld veel indruk, omdat juist hier een auto waar je letterlijk en figuurlijk op kan bouwen van levensbelang is. Verdere bijzondere beelden zijn deze beelden van een Toyota pickup die met een opgeblazen motor nog steeds start, ondanks dat er zulke grote gaten in het motorblok zitten, dat de cilinders zichtbaar zijn.


Desalniettemin is het imago van Toyota de laatste tijd een onderwerp van discussie geworden, toen er massaal auto's teruggeroepen werden, omdat er problemen zouden zijn met het gaspedaal dat vast zou blijven zitten, wat enkele crashes veroorzaakt zou hebben. Dit zou komen omdat Toyota haar doelen de laatste tijd heeft aangepast, zich richtend op het worden van de grootste autofabrikant ter wereld, met het gevolg dat er minder ruimte was voor de beroemde Toyota Way. Een verder probleem is dat in nieuwe fabrieken buiten Japan de medewerkers minder gewillig zijn om zomaar hun leven over te geven aan het merk waarvoor ze werken, iets wat wel heel diep in de Japanse cultuur geworteld zit.


Leidt dit tot de ondergang van de onbetwiste betrouwbaarheid van Toyota's onbetwiste betrouwbaarheid? Alleen de tijd zal het leren.