De volgende stap na de Apple II, Netscape, Google en de iPhone wordt het genoemd. De Oculus Rift staat onder enthousiastelingen reeds bekend als hét apparaat dat de volgende technologische revolutie met zich mee moet gaan brengen voor iedereen. Wat is de Oculus Rift en wat belooft het te worden?
Door Emile Witteman, 16 februari 2014
De Rift van het merk Oculus is een virtual-reality apparaat. Het is op zijn simpelst gezegd een grote skibril met twee lenzen en een scherm die, als je hem opzet, een virtuele wereld voor je ogen projecteert. Het speciale aan dit apparaat is dat het ook bijhoudt wat de oriëntatie van je hoofd is en het beeld daaraan aanpast, zodat je de ervaring krijgt dat je je in deze virtuele wereld bevindt.
"Wat is hier zo speciaal aan dan?", zal je je afvragen, "Dat is toch alleen leuk voor videospelletjes?". Het antwoord hierop is: In het begin wel. Het voornaamste doel van de Rift is namelijk ook het revolutioneren van de wereld van videospellen op een niveau dat vergelijkbaar is met de overstap van 2D (zoals de klassieke Mario spellen) naar 3D (moderne Grand Theft Auto spellen). Dit is echter alleen een kortetermijnzicht. Op de lange termijn zijn er nog heel veel andere mogelijkheden. Zo bestaat er de mogelijkheid om de inrichting van hele werkruimtes aan dit apparaat aan te passen, omdat hiermee een inrichting eigenlijk overbodig wordt, aangezien je met dit apparaat virtuele werkruimte kan creëren. Dit maakt bijvoorbeeld ook beeldschermen van computers overbodig, omdat je hiermee virtueel net zoveel en zo grote schermen kan maken als je wilt.
Bekijk onderstaande video vanaf 11:50 minuten, dan wordt een voorbeeld getoond van hoe virtuele beeldschermen kunnen werken. Kijk ook even vanaf 15:10 minuten, waar je kunt zien hoe je in een virtuele wereld kunt werken met virtuele schermen. Bedenk wel dat dit filmpje is gemaakt met het originele prototype, wat nog lang niet perfect is. Het nieuwste prototype heeft een aantal belangrijke verbeteringen die je terug zal vinden in de uiteindelijke consumentenversie.
Als we de Oculus Rift gaan analyseren, krijgen we het volgende beeld:
-
Wat verbetert het medium?
Op de korte termijn zal de ervaring in videospellen verbeterd worden, op te lange termijn zal ook de nuttige werksituatie waar computers bij nodig zijn praktischer worden in het gebruik.
-
Welke technologie wordt overbodig gemaakt?
Computerschermen zullen op de lange termijn niet meer nodig zijn, er vanuit gaande dat de fabrikanten van besturingssystemen (Microsoft, Apple, Google, Linux distro's) een versie van hun systeem zullen maken dat aangepast is aan de Oculus Rift.
-
Welke verouderde technologie brengt dit medium terug?
De desktop computer is een apparaat dat in hoog tempo uit de mode aan het raken is. Laptops hebben vrijwel alle functies die desktops hebben en zijn bovendien eenvoudig te vervoeren, maar zelfs laptops worden steeds minder gebruikt met de opkomst van smartphones en tablets. Voor het fatsoenlijk laten werken is echter wel een computer nodig met aanzienlijke grafische mogelijkheden, die draagbare computers niet voldoende hebben. Daarom is de verwachting dat door deze technologie er een toename zal zijn aan grafisch zeer capabele machines.
-
Zal deze technologie tot een verlangen naar oudere media leiden?
De kans bestaat dat de mensheid steeds meer in een virtuele wereld gaat leven, waardoor op den duur een verlangen naar het "echte" leven buitenshuis zal opkomen en men daardoor mensen die minder van dit apparaat gebruik maken zullen gaan idealiseren.
Enkele maanden geleden is de Rift voor 75 miljoen dollar gesponsord door investeerder Chris Dixon. Hij was bijzonder onder de indruk en vertelde techniekwebsite Wired het volgende:
“I think I’ve seen five or six computer demos in my life that made me think the world was about to change, Apple II, Netscape, Google, iPhone… then Oculus. It was that kind of amazing.”
Extra video's
Een 90 jarige oma probeert de Oculus Rift uit.
Een aantal mensen proberen het nieuwste prototype uit.
Een voorbeeld waarin gedemonstreerd wordt wat de mogelijkheden zijn van de Oculus Rift als je deze combineert met bewegingsgevoelige controllers en een externe camera.